Deklinationer

A
E
Betoning
Vokal
Ingenting
 
Det här är ramsan för att jag ska försöka komma ihåg ordningen på substantivens deklinationer. Det innebär reglerna för vilken ändelse ett substantiv får i plural. Det här är min ramsa för att komma ihåg vilken deklination som är 1, 2, 3, 4 och 5. Trodde inte jag behövde kunna sifforna men verkar så, så just nu  upprepar jag detta för att minnas. Jose kommer drömma om ramsan. Ja som ni förstår är det salstenta i grammatik imorgon som gäller. Nu ska jag skriva en lathund på datorn för det som jag har svårast att komma ihåg, Håll tummarna för mig imorgon.
 
Efter tentan så är det kursintroduktion på nästa delkurs på lördag och sen tar jag påsklov.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ida

RSS 2.0