Jätte vattenpärlor

Igår var det dags att blötlägga vattenpärlorna till den ena orkidén. Jag lät dem ligga lite extra länge, kanske 3-4 timmar i stället för tanken som är på ca 1 timme. Jag tänkte att det lär ju inte hända så mycket om de råkar ligga för länge. Jag upplevde det som att orkidéns rötter var ganska fuktiga så ville att de skulle få chansen att torka lite och några av pärlorna hade hunnit bli riktigt små så de behövde lite längre stund i vattnet. Nu ska ni få se vad som hände.
 
 
 
Den minsta här är väl ungefär den storlek som de flesta pärlor brukar se ut efter blötläggningen. De flesta behöll normal storlek men jag hade kanske 5-10st som nästan var lika stora som den stora här även om detta nog var den största.
 
 
Denna bilden tog jag i morse när jag tittade till de pärlorna som jag har på "torkning". Ville ju byta lite färger så har en del pärlor på torkning. Den lilla gröna är ungefär så stor som de var från början, något större är den nog men ungefär. Jämför den med den stora. Jag tycker i alla fall det är häftigt.
 
Eftersom de jag köpte i Stockholm blir mycket mindre än de jag köpte på marknaden i R-by så funderade jag om jag kunde få samma resultat på de från Stockholm. Jag la mina rosa pärlor i blöt som är ganska små. De fick ligga över natten, men fick inte alls samma resultat tyvärr. De blev inte ens så stora som de från R-by normalt blir. Är lite besviken på dem. Men man får väl vad man betalar för, betalde hälften mot marknaden.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ida

RSS 2.0