Photopearls

Jag har fått önskemål om att skriva lite mer om hur det fungerar med photopearls och nu har jag en stund över innan jag ska pysa till skolan. So here we go!

Det finns flera olika startkit. Jag köpte ett mindre startkit (fast det fattade jag inte då =) med ca 250 pärlor av varje färg, totalt är det 30 färger. Detta kostade 199kr på panduro. Då ingår också ett speciellt dataprogram som man måste ha. Tror det finns ett startkit med fyra färger som bara kan göra svartvita bilder med, tror även att programmet följer med där men är inte hundra. Varje färg kostar sedan ca 40kr att köpa till (3500st pärlor) när man behöver mer. Några klisterlappar följer också med men beroende på vad man ska göra så  behöver fler till slut. I mitt paket följde med fyra pärlplattor, vet inte om det är fler i det stora startkittet. Men ska man göra en tavla på mer än fyra plattor måste man köpa fler. Men de går att återanvända sen, men inte på samma tavla. 

Så hur gör man då?

Problem 1 är att lyckas bestämma vilken bild man ska pärla. När man bestämt sig lägger man in bilden i det här dataprogrammet, där man sedan väljer storleken på den färdigpärlade bilden. Man kan sedan välja svartvitt bild eller orginalutförande och lite sånt. När man fixat till bilden så som man vill ha den så väljer man att pärlifiera bilden. Dvs få fram den så som det kommer se ut med alla pärlor. Här märkte jag att vilken bild som helst inte passar. Hade helst velat göra en bild på bara en platta men de bilder jag testade funkade inte alls på en platta, det blev helt grötigt, men det ser man tidigt redan i programmet så man kan ändra sig. Sedan kan du välja att skriva ut två olika papper. Det ena pappret får du fram vilka pärlor som behövs och antalet pärlor av varje sort. Då ser du om ditt material kommer räcka.



Det andra pappret är beskrivningen.



Där ser du hur plattan ska ligga för allt ska bli rätt (pusselpiggarna). Överst står också vilken platta det är. Denna bilden blev visst liggande nu men ni förstår principen.



Här en närbild på beskrivningen, lite suddig dock, men ni ser de olika färgerna och att de är markerade med siffror för att de ska bli rätt färg. Finns typ tre olika nyanser av blått bara för att ge ett exempel. Så det gäller attdet blir rätt.

Varje platta är 15x15 cm (30x30 pärlor).

Sen är det bara till att följa beskrivningen, jag brukar göra en vågrätt rad i taget och stryka över det som jag pärlat dit på beskrivningen.

När du är färdig med en platta så klistrar man dit en klisterlapp över pärlplattan. När alla plattor till tavlan är klar bygger man ihop tavlan. Sedan tar man bort klisterlapparna (de är dubbelhäftande) och klistrar fast pärlorna på en kartongbit.

KLART!

Blev ni lite klokare eller blev det bara mer förvirrande?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ida

RSS 2.0