Wind of change

På Rocknebyskolan har traditionen alltid varit (eller var i alla fall på min tid) att sexan skulle sjunga låten wind of change på sommaravslutningen. Vilket jag också gjorde när jag gick i sexan. Den låten ligger mig lite varmt om hjärtat. Först åren innan sexan och man visste att man skulle få sjunga den. Sen när dagen väl kom. Jag kommer fortfarande ihåg känslan av att stå uppe på läktaren och sjunga för alla föräldrar och klasserna nedanför. Det var på den tiden då vår gamla kyrka fortfarande fanns. Det var mäktigt.

Nu till saken varför jag börjar prata om låten. Den gick nyss på radion. Bestämde mig för att leta fram den på youtube för att lyssna på den igen. Har aldrig sett videon innan. Kan väl säga att låten fick ännu mer betydelse för mig nu. Wind of change (förändringens vind). Nu när jag läser om krigen och kalla kriget, ja låten fick mer betydelse. Står på youtube nåt om 1991. Vet inte om det är då låten är skriven eller inte men verkar ganska logiskt. Man ser att en förändring är på väg efter kalla krigets slut. Sen måste det väl vara Berlin-muren de river i videon eller?

Jag har inga direkta minnen av kalla kriget (var ju faktiskt inte så gammal då) och jag vet inte hur mycket vi i Sverige påverkades men det påverkade ju världen.

Se videon och ta dig en funderare på hur bra vi har det. Inga stridsvagnar som kör förbi utanför fönstret eller soldater som patrullerar utanför.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ida

RSS 2.0