I fönstret

Förra sommaren köpte jag mina två första orkidéer egentligen bara för att jag köpt vattenpärlor som jag tyckte verkade så häftiga. Försäljaren sa att de funkade bra i stället för jord för orkidéer, självklart var jag tvungen att testa. Detta var på marknaden i R-by och jag fick två vita orkidéer till bra pris. Nu 1,5 år senare ser det ut så här i vårt kontorsfönster.
 
De vita blommorna tillhör en av de orkidéer jag köpte då för 1,5 år sedan. Den andra vita orkidéen är gömd bakom gardinen till vänster. Den har inga blommor just nu men däremot en ny stängel på väg upp med små små knoppar på. Den vita som blommor, blommar för 4:e eller om det är 5:e gången sedan jag köpte den. Den gula är väl bara underbar? Så mycket blommor har jag aldrig fått samtidigt när en orkidée blommar om. Den gula och lila fick jag i present av mannen på vår årsdag i april och det är första gången de blommar om. Orkidéen med de rosa pärlorna har vissna stänglar men bladen känns fortfarande "spänstiga" så jag håller tummarna för att det kommer nya stänglar. Mamma det är den jag fick av er från Ullared.
 
Orkidéer var inte alls så svårt som jag trodde innan jag skaffade första. En växt som gillar att bli bortglömd passar mig perfekt. Sen ser man lätt på pärlorna när det är dags att ge dem lite kärlek. Pärlorna torkar ju sakta men säkert när mängden pärlor är för lite så är det dags för en ny blötläggning.
 
Idag fick jag förresten ytterligare ett läppbalsam med shiasmör.


Kommentarer
mamma

Härliga blommor. Jag har tre som blommar just nu. En fjärde har en ny stängel på gång.

2014-01-01 @ 22:06:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ida

RSS 2.0