Åh vinnaren i min "tävling" är....

Först vill jag rekommendera alla att läsa att förslag på frågan om varför vi firar nationaldag den 6:e juni på kommentarer på förra inlägg. Måste nog säga att Erikas förklaring var bäst, men kanske inte helt rätt, men inte ett dumt förslag.

Åh mormor varför tjuvkika på wikipedia. FUSK!

Om nu inte Annie också fuskat så måste hon utses till vinnaren i denna tävlingen. Men att vi skulle blivit en självständig stat är inte helt vad jag lärt mig, men det behöver inte vara fel. Detta är min förklaring:
1. Gustav Vasa tågade in i Stockholm 6 juni 1523 (han hade inte krönts till kung ännu men det var bestämt att han skulle bli det)
2. 6 juni 1809 skrevs grundlagarna/konstitutionen och Sverige blev en demokrati på riktigt.

Nu måste jag fortsätta läsa om våra underbara kungar. Tentan gäller imorgon.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ida

RSS 2.0