6:e juni. Varför?

Just nu sitter jag och tentarpluggar. Vad svårt det är att veta vart man ska lägga krutet liksom. Vad är viktigt i sveriges historia. Gustav Vasa? Frihetstiden? Kalmarunionen? Stormaktstiden? När vi förlorade Finland 1809? Första plundringståget som vikingarna gjorde 793? Kristendomens intåg i Sverige? Alsnö stadga? Engelbrektsupproret? Digerdöden? Industraliseringen? Emigrationen? Världskrigen? You name it!

Nu vet jag....

Jag gör ett test här på bloggen...

Nu hoppas jag att alla läsare skriver en kommentar på min fråga.

Vet ni kära bloggläsare varför vi firar nationaldagen just den 6:e juni??

Nä nu jag se om jag kan komplettera mina svar på instuderingsfrågorna gällande det sociala livet på vikingatiden.

Wish me luck!


Kommentarer
Mormor

1809 års regeringsform då Sverige blev en självständig stat(även Gustav Vasa 1523 är iblandad)läs wikipedia,det gjorde jag

2010-03-16 @ 15:23:44
Annie

Vi firar den 6 juni för då blev Gustav Vasa kung och Sverige blev en självständigt stat.Det är falggans dag.

2010-03-16 @ 18:38:26
Erika

Är inte många som vet om detta, men nationaldagen firas den sjätte juni för att de e 2 månader och tjugo dagar kvar till min födelsdag då och tack vare den stora hysterin så var Sveriges befolkning tvungen att förvarnas i tid så de kunde hitta den perfekta outfiten tills dess. De e den officiella versionen, men hört en annan inofficiell version också, men den e inte lika viktig.



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ida

RSS 2.0